Ia-ți câteva secunde pentru a te gândi: care sunt acele situații în care te-ai considerat cu adevărat productiv la școală? Profesorii, părinții, colegii de clasă și mediul școlar probabil că au avut un rol important, nu-i așa? Climatul unei școli se măsoară, de obicei, după modul în care elevii, părinții, profesorii și restul personalului se simt în legătură cu viața școlară. Orice interacțiune, începând de la salutul de dimineață, până la modul în care se discută o situație complicată exercită o influență covârșitoare asupra climatului general dintr-o școală.
Iar studiile ne demonstrează că un climat școlar pozitiv ajută la rezolvarea multor probleme precum: absenteismul, abandonul școlar sau exmatriculările, agresivitatea și sporesc realizările academice ale elevilor și bunăstarea psihologică. În acceași măsură, un climat pozitiv interferează cu reducerea burnoutului în rândul profesorilor și crește retenția în câmpul educațional.
Cum formăm un climat școlar pozitiv?
- Prin încredere
Părinții au încredere în școală, profesorii au încredere în părinți, elevii au încredere în părinții lor și în profesori, iar acest lucru nu se poate realiza decât prin comunicare, transparență și implicare. Totuși, cum reușim să adoptăm o atitudine pro comunicare în condițiile în care suntem deja suprasolicitați de evenimentele cotidiene?
Chiar dacă sistemul educațional românesc este des criticat și considerat un sistem rigid, există exemple care ne demonstrează că implicarea și interesul schimbă lucrurile. Astfel, în momentul de față, putem vorbi despre existența unor soluții inteligente de comunicare între școală și părinți care le oferă celor implicați în sistemul educațional, posibilitatea de a comunica mai ușor și a crește nivelul de transparență, prin intermediul unor aplicații. Noi de exemplu, prin 24edu, facilităm comunicarea între școală, părinți și elevi, iar rezultatele pozitive vorbesc de la sine prin: scăderea absenteismului, reducerea abandonului școlar și nu în ultimul rând, îmbunătățirea rezultatelor școlare.
- Printr-un sistem colaborativ
Dacă aruncăm un ochi pe cele mai performante sisteme de educație, așa cum este cel finlandez, observăm că infrastructura școlilor este concepută pentru a promova colaborarea. Elevii din diferite clase și niveluri lucrează împreună, profesorii pot interacționa într-un spațiu comun. Deși în România, un astfel de sistem nu este încă posibil, există posibililtatea ca părinții, profesorii și elevii să lucreze într-un spațiu virtual comun, să comunice pentru a identifica din timp problemele cu care elevii se confruntă sau să intervină atunci când un copil talentat are nevoie susținere.
- Prin crearea unor comunități profesionale de inovare
Comunitățile profesionale de inovare sunt formate din grupuri de profesori, administratori și personal dedicat în formularea strategiilor ce țin de reforma școlară. Astfel de grupuri permit profesorilor să contribuie cu idei și să participe la luarea deciziilor. Iar experiența demonstrează cum grupurile de succes s-au axat pe:
- Dezvoltarea unei viziuni comune care să ghideze atât sistemul de predare, cât și cel de învățare;
- Feedback continuu. NU doar profesor – elev, ci și profesor – părinte, elev – profesor, profesor – profesor;
- Utilizarea unui sistem de evaluare care-i situează pe toți subiecții implicați pe picior de egalitate, ca modalitate de revizuire reciprocă a activității;
Tu ce modalități de crearea a unui climat școlar pozitiv cunoști? Lasă-ne un comentariu și ajută-ne să completăm lista.
Leave a Reply