Educatia STEM este un concept care a aparut in Statele Unite ca urmare a statisticilor ingrijoratoare cu privire la numarul elevilor ce aleg sa studieze stiinte umanistice in detrimentul stiintelor naturale. Astfel STEM include un curriculum bazat pe ideea de educare a elevilor cu ajutorul a patru discipline diferite (in traducere): stiinta, tehnologie, inginerie si matematica.
Mai exact, modelul STEM nu presupune studiul a patru discipline diferite, ci le integreaza intr-o pardigma de invatare coeziva, pe baza cererilor din lumea reala.
Desi SUA a fost in trecut un lider, in prezent doar 16% dintre liceeni sunt interesati de studiul acestor materii sau de o cariera in aceasta zona. Acest fapt a determinat in 2009, administratia Obama sa initieze Campania “Educate to Innovate” pentru a stimula elevii sa acorde o mai mare atentie disciplinelor STEM.
Importanta educatiei STEM
Tot efortul reprezinta de fapt acoperirea unei nevoi. Potrivit unui raport publicat de site-ul STEMconnector.org, pana in 2018 cererea din domeniul STEM va fi de 8.65 milioane de angajati. Sectorul de productie se confrunta cu un deficit alarmant de angajati cu competente necesare – aproximativ 600.000. Domeniul de cloud computing a creat intre 2011 – 2015, 1.7 milioane de noi job-uri. Conform Biroului American de Statistica a Muncii pana in 2018 cea mai mare parte a carierelor STEM se vor imparti in:
- Computing – 71%
- Inginerie traditionala – 16%
- Stiintele naturii – 7%
- Biostiinta – 2%.
Lipsa personalului in aceste industrii nu reprezinta o problema doar in SUA. In Marea Britanie, Royal Academy of Engineering raporteaza ca pentru a sustine cererea, pana in 2020 ar fi nevoie de 100.000 de absolventi STEM, in fiecare an. De asemenea, Germania are un deficit de 210.000 de muncitori in matematica, computing, stiinte naturale si tehnologie.
Invatare coeziva
Ceea ce diferentiaza STEM de educatia traditonala (bazata pe stiinta si matematica) este invatarea mixta ce le demonstreaza studentilor cum metoda stiintifica poate fi aplicata in viata de zi cu zi. Le dezvolta gandirea bazata pe calul si se concentreaza pe rezolvarea problemelor prin aplicarea solutiilor din viata reala, acest tip de educatie incepe de la cele mai mici clase.
- Scoala Primara – educatia se concentreaza pe cursuri de introducere in modelul STEM, gradul de constientizare a domeniului STEM si ocupatii. Acest prim pas asigura o structura de baza pentru procesul de invatare axat pe pe rezolvarea problemelor prin aplicarea solutiilor din viata reala.
- Scoala Generala – la acest nivel cursurile devin mai riguroase si provocatoare. Constientizarea domeniului si ocupatiilor este inca in programa, la fel si cerintele academice. Explorarea domeiilor conexe care pot fi integrate in cariera incep in acest stadiu.
- Liceu – Programa de studiu se bazeaza pe punerea in aplicare a subiectelor. Acesta este momentul in care se creeaza o punte de legatura intre educatie si oportunitatile de lucru.
In Romania modelul educatiei STEM este slab abordat si tine mai degraba de subiect de discutie la conferintele universitare, decat de implementarea lui in scoala.
Leave a Reply