Învățământ alternativ. Educația Waldorf

scoala waldorf

Modelul de educație Waldorf este perceput la nivel mondial ca un curent independent, dezvoltat în Europa în urmă cu aproximativ 100 de ani, de către filozoful, reformatorul social și vizionarul Rudolf Steiner. Astăzi, educația Waldorf este răspândită pe tot globul, în aproximativ 1000 de școli și 2000 de programe pentru copiii mici. În România, modelul prinde din ce în ce mai multă amploare, tot mai multe instituții apar în marile orașe și tot mai mulți părinți sunt interesați de principiile acestui model de educație.

Educația Waldorf se bazează pe perspectiva înțelegerii ființei umane, în ansamblu: trup, suflet și spirit. Educația reflectă, așadar etapele de bază ale dezvoltării, din copilărie până la maturitate, în funcție de nevoile reale ale copilului.

Astfel, la nivel de grădiniță, Waldorf cultivă și lucrează cu scopul de a dezvolta abilitățile înnăscute ale preșcolarului, respectul pentru lume, mediul înconjurător și credința că acesta este un loc bun și interesant de trăit.

Când ajunge la școala primară, elevul este stimulat să pună un accent mai mare pe utilizarea elementelor artistice în diferite forme (ritm, mișcare, culoare, formă, recitare, cântec, muzică), ne neapărat ca mijloc de exprimare personală, ci ca mijloc de a învăța, înțelege și a relaționa cu mediul înconjurător.

La liceu, elevul este încurajat să-și cultive spiritul de observare, reflexiv și experimental cu privire la mediul înconjurător, concentrându-se pe ceea ce este adevărat, pe baza experienței, gândirii și judecății personale.

Scopul primordial al modelului educațional Waldorf este acela de a a le permite elevilor să-și aleagă în mod liber calea către viața de adult.

5 activități întâlnite în clasele Waldorf, pe care le poți realiza și acasă

  1. Completează povestea pe care i-o citești, cu o scenetă. Ia câteva jucării, pune-le într-o cutie și spune povestea scoțând pe rând personajele din cutie și vorbind din perspectiva lor. Un copil mai mare poate lua el însuși rolul unui personaj.
  2. Între 3 și 5 ani, copiilor li se dezvoltă imaginația. De aceea, atunci când nu au la dispoziție jucării, ei și le fac din obiectele din jur. O cutie goală, poate însemna un garaj pentru mașinuțe. Pentru a-i încuraja dezvoltarea imaginație, încearcă să eviți jucăriile autonome (care fac singure diverse activități).
  3. În timp ce tu gătești, oferă-i și lui o bucată de aluat și propune-i să-ți pregătească o prăjitură. Oferă-i un cuțit care nu taie bine și permite-i să taie legumele fierte.
  4. Ia o coală de hârtie umedă și amestecați împreună culorile de bază. Astfel va învăța atât culorile, dar și modul în care ele se formează.
  5. În timpul sezonului rece, adu zăpadă în casă și observați împreună cum se topește.

Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *